Premi

Bea World 2017, Gruppo Roncaglia vince il primo premio ‘Use of Web and Social Media’ con #GoMB per Mercedes-Benz

Il riconoscimento è stato assegnato nell’ambito della kermesse internazionale ideata e organizzata da ADC Group, dedicata agli eventi e alla live communication, svoltasi a Porto dal 15 al 18 novembre 2017.

Gruppo Roncaglia ha vinto il primo premio ‘Use of Web and Social Media’, grazie al progetto #GoMB, firmato per il cliente Mercedes-Benz.

Il riconoscimento è stato assegnato nell’ambito del Bea World 2017, il premio internazionale ideato e organizzato da ADC Group, dedicato agli eventi e alla live communication, svoltosi nella cornice del Bea World - The International Festival of Events and Live Communication. La manifestazione globale, anch’essa ideata e organizzata da ADC Group, si è tenuta dal 15 al 18 novembre 2017 nella città di Porto, in Portogallo. 

L’oro, come detto, è stato assegnato a #GoMB, progetto olistico che, sul canale Twitter di Mercedes-Benz, ha ingaggiato con creatività i tifosi della Formula 1 e li ha resi elemento fondamentale del team, trasportando le emoji dai social al mondo reale, in una innovativa interazione fra digitale ed evento.

Sul palco, a Porto, per ritirare il premio, è salito Paolo Roncaglia (foto in alto), general manager Roncaglia Digital Marketing e azionista del Gruppo, che e20express ha sentito per un commento: “Questo premio internazionale ci rende orgogliosi, perché certifica come l’evento ormai non sia più un momento singolo, vissuto dalle persone singolarmente, ma un attimo di vita che tante persone decidono di creare e condividere senza confini di spazio, tempo e lingua. Quindi la parte digitale (e la conseguente parte commerciale) è chiave in questa nuova linea di comunicazione”.

Inoltre, aggiunge Paolo Roncaglia, “siamo particolarmente contenti che un progetto così complesso e di così straordinari risultati sia stato apprezzato anche da una platea internazionale di altissimo livello. Duecento milioni di reach, trending topic non solo in Italia ma anche in Uk e Francia sono il frutto della capacità di utilizzare in modo creativo e innovativo le potenzialità della tecnologia, attivando una sinergia di grande impatto fra sfera digitale e mondo reale”.

“Questo ottimo risultato è frutto non solo del lavoro di squadra fra i talenti della nostra agenzia - conclude Paolo Roncaglia - ma anche della fondamentale collaborazione con un cliente come Mercedes-Benz, che ha ‘fatto squadra’ con noi in una azione congiunta”.

I finalisti del Bea World - lo ricordiamo - hanno presentato i progetti in gara secondo il format delle live presentation davanti a una prestigiosa giuria composta da manager e professionisti della meeting industry mondiale, guidati dalla presidente, Andrea Faflikova, senior Pr & event manager Ceemea di Lego Group.

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IL PREMIO VINTO

GRUPPO RONCAGLIA

USE OF WEB AND SOCIAL MEDIA

PRIMO PREMIO

#gomb

Società organizzatrice: Gruppo Roncaglia

Cliente: Mercedes-Benz

Paese: Italia

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LA SCHEDA DEL PROGETTO PREMIATO

#GOMB

Brief description: Mercedes-Benz Italy mastered F1 Monza GP engaging supporters with

#GOMB on the circuit and on social media through drivers’emoji.

Organising Company: Gruppo Roncaglia.

Client company: Mercedes-Benz.

Dates of implementation: 01/09/2016 - 04/09/2016.

Target: Motorsport fans and Mercedes-Benz supporters.

Location: Autodromo di Monza di F1.

Objective of the event: The Mercedes-Benz target is very familiar with technology and is a very frequent user of the web and the social networks, especially Twitter. With the #GOMB, the user was able to live all the 4 days of the race through the Italian MB Twitter profile like never before: with live contents from the circuit, from the events and contents sent directly from pilots and the team. 4 days where the user transmitted his support with retweets and shares, helping the conversation domain to grow hourly.

Creative idea and description of the event: Monza. Italian GP. F1 arrives in Ferrari’s house, the team with the most passionate and loyal supporters of the world. How can Mercedes-Benz bring out all of its passional spirit? By overcoming Ferrari’s supporter passion and leaving the technological supremacy on the field. To succeed it was necessary, first of all, that all of the MB supporters felt as part of one big population (the MB population). To do so, we asked them all of their participation to support the team in the most difficult GP, the one coloured in Ferrari red (where Ferrari’s flags dominate). Consistently with our goals, we engage supporters with creativities and CTA that would stimulate their creative, joyful and passionate side to dominate the social conversations and interactions.

Effectiveness: Mercedes-Benz dominated worldwide social conversations overtaking Ferrari in its own home. Drivers’ emojis reach 201 MLN worldwide on twitter. 2 MLN video views and over 40K interactions on Facebook and Twitter. Over 30.000 tweet all over the world. Trending topic in Italy, France and UK.

Media Mix: We reach our target with social adv, guerilla and a special landing page.

Feature description: The project activated the fans from racetrack and at home through social networks showing their real love for our brand. Thanks to their actions we dominated worldwide social conversations on F1 Italian GP. Now Mercedes-Benz is the number one rival of Ferrari, even on bleachers.

Budget: 100-200.000 €.

Concept: Carla Leveratto.

Staging and set design: #GOMB hashtag reunited all the MB supporters on Mercedes-Benz Italia Twitter profile. We created the first pilot emojis in the world: Hamilton and Rosberg used them to engage supporters with sympathy and the supporters enjoyed using them in their tweets. For the first time, emojis got into real life becoming real masks, spread in the circuit and printable at home: supporters and mechanicals made selfies and share them. For 4 days we tweeted special contents to exclusively bring to life the GP: private events, pilots interviews, live broadcast from the circuit and a live session that followed the race minute after minute. Brand Ambassador and celebrities engaged their fan asking them to support and fans had the chance to live the GP together with MB in a new way: with sympathy and passion.

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Mario Garaffa