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LO STORYTELLING DI FILMGOOD: HUAWEI Touch

Nel video di oggi del servizio di FILMGOOD sullo storytelling nell’audiovisual content, una conversazione con il regista Joshua Neale.
Nel video di oggi del servizio di FILMGOOD sullo storytelling nell’audiovisual content, una conversazione con il regista Joshua Neale.

HUAWEI Touch
Regia di Joshua Neale (Smuggler, London)

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L’azienda cinese di telecomunicazioni Huawei ha presentato uno spot, qui nella sua versione online di 90 secondi, che mostra degli scenari basati sul tema del toccare, una metafora per il potenziato touch screen del nuovo modello Mate A, “the next generation of interactive touch.”

Con la creatività dell’agenzia Ogilvy Shanghai, lo spot multivignette è stato girato da Joshua Neale e dimostra il nostro bisogno viscerale di toccarci per capire, comunicare e confortare. In un’esclusiva ed illuminante conversazione con LO STORYTELLING, il regista inglese spiega le sue intenzioni dietro uno spot che è eclettico nel modo di raffigurare il suo ventaglio di emozioni e esperienze.

Lo spot ha una forte connotazione multiculturale. Essendo stato obbligato a girarlo nei dintorni di una singola città per motivi di budget, hai dimostrato  tutta la tua furbizia e la tua maestria. La maggior parte delle inquadrature sono piuttosto strette, ma hai degli esterni molto contrastanti.  Quanti paesi intendi suggerire?
The spot was made to launch the phone in a range of European markets so needed to feel European (with a slight bias towards southern Europe) without being too specific. We got service bids from a few European production centres and in the end plumped for Lisbon as we could manage to eke out another shoot day compared with some more expensive options, which was crucial given the amount and variety of vignettes we wanted to shoot. I’d also shot another job in Lisbon earlier this year and was impressed with the city and variety of locations within easy reach. 


Hai fatto un grande lavoro, visto che gli esterni includono un lago di montagna, la vegetazione  mediterranea, un quartiere depresso, un moderno skyline di una città, la spiaggia, i surfisti e addirittura  la Tomatina Festival in Spagna. Anche il casting tende al multietnico.
The big concern for me was casting. It was the most crucial part of the job and Lisbon is not quite as set up talent-wise as other options. To help this we put a lot of resources into street casting. It’s something Ialways like to do but especially here it helped with the authenticity of the moments. We didn’t want adworld type overly-aspirational moments but real texture, authentic people and emotion. We had very little time to put it together so I was even casting while we were location scouting. For example, the aggressive girl in the school scene I cast when we were scouting a boxing club. Many of the people in the spot have never done any type of acting before, which makes it a little scary, but I love the unique energy and spontaneity this can give to performances. 


Il film utilizza la logica della 'totalità dell’esistenza', però tu la rendi ancora più interessante non lasciando che sia subito ovvia. Inizi con l’acqua, che è la base della vita, e termini con la sua fine, seguita subito dopo dalla nascita e dal rinnovo della vita stessa.
The client was very keen on the cycle of life idea. I was keen that it wouldn’t be too heavy handed as for me the key theme was exploring touch as a diverse and nuanced language. We wanted a range of ages and types of people as well as moments.  My sense from the beginning was that we wanted to start quite gently, laying down the theme and the sensual nature of touch (without the help of narration) so we could build in terms of dynamism or more complex ideas from there. Keeping the audience interested and having an emotional and visual build to the film. 


Infatti, dai al film un impatto emotivo nel giocare con connessioni sia visive che concettuali. Ogni scena porta alla successiva, però alterni, mischi e fondi, dando così alla narrativa una sua ricchezza e un suo spessore. Passi dalle dita alle mani e ai piedi, dallo spirito di squadra al testosterone che cresce, fino alla timidezza.
Some of the connections were conceived early on but for me it was important to find these connections organically. If they felt overly contrived then we would lose the sense that these were authentic moments. I wanted them to feel observed, spontaneous and real and our approach to everything from the performance to the cinematography had to feed into this. Whether it’s through emotion, theme, or visual links, finding the connections in the edit was the most interesting approach for me. It doesn’t feel contrived and also allows the audience that space to make their own connections. They have to work at it a little and there is more satisfaction in that. 

Giochi con le nostre aspettative. Per esempio, fai vedere lo ‘spreco’ del cibo al Tomatina Festival, ma lo osservi con comprensione e perdono attraverso la passione sensuale degli amanti. Può darsi però che lo spreco sia irrilevante e tu ti stia solo focalizzando sui corpi che estraniano i protagonisti da tutto ciò che li circonda. 
The latter is definitely more the intention here but I love the fact you read into it things I had never even thought of! That’s definitely what I want. With the Tomatina I loved the sensual nature of the liquid mush of the sea of tomatoes. I want the audience to almost feel them. I also wanted a scene where the language of touch was purely about sensuality, from the revellers’ Dionysian enjoyment of tomato-fighting to the total absorption of the lovers in the middle of this chaos. 

Sebbene lo spot tratti apparentemente solo la forza del ‘touch’, ci sono dei leitmotiv: ovviamente il pieno cerchio della vita e il suo rinnovo, ma sbaglio a notare una celebrazione dei valori femminili? I maschi fanno sport, portano avanti il loro lavoro, litigano, tutto un po’ ‘testosterone’. Mentre le donne sono curiose, si stupiscono, sono passionali, empatiche. Non solo, confortano quelli in punto di morte, ma anche portano nuova vita nel mondo. Perciò vedo un filmato che quasi dice qualcosa a favore di un nuovo ordinamento? O non era tua intenzione?
This was not an explicit intention but I guess in the choices you make values come out. Really I wanted balance, but also to avoid clichés. A temptation with a spot like this is to resort go to high-octane (and often male) stereotypes. The original script had a few more ‘big' moments like professional football goal celebrations but this felt like a million spots we’d seen before and I wanted more intimate moments that reflected real life. I guess there are aspects of ‘touch' that are often considered feminine but there are also male moments in the film that I hope provide a balance. The father and young baby. The support of a husband to his wife in labour. The very male specific touch of a ‘man hug’ too.

Joshua, grazie tantissime per i tuoi acuti commenti. Hai perfettamente ragione, il film può generare tante interpretazioni diverse, basate sulla soggettività dell’audience,  la sua vera forza sta proprio in questo. Grazie per questa  stimolante esperienza che fa certamente riflettere. 

SUPER
Touch is a powerful language. 
Now there’s a phone that truly speaks it.
Huawei Mate S.
Touch. Made Powerful

 
Richard Ronan                                                                                                                                                                                                
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